Denna veckan

Åter igen är det söndag! Jag gillar mina söndagar, det är då jag verkligen kan ta det lugnt och göra ingenting. Ska fixa lite papper som ska skickas till mitt universitet hemma och lite smågrejer, men det är i princip det som måste göras! Har lagt upp fisk på tining så det ska lagas sedan också. Hittar knappt något laktosfritt här så min motivation till att laga mat är 0, så får väl erkänna att jag vart lite dålig på äta. Men det ska bli bättring på det! Och såklart är allt stängt idag då det är söndag och jag blir sugen på allt som finns när fisken är fryst... Men såg att ett McDonald's har öppet typ 100meter från mig så kanske går dit och köper lite pommes...
 
I tisdags gick bussen 8.30 från Wiens internationella busstation till Bratislava, och jag bor en station bort så jag gick utanför dörren och tre minuter senare var jag framme. Mötte upp Jess, Daniela, Marieke och Lucie och hittade vår buss. Jag, som vanligt, somnade direkt och vaknade upp på busstationen i Bratislava. Därefter gick vi direkt till ett torn man kunde åka upp i och se utsikten. Jag älskade verkligen Bratislava! Jättemysig stad. Åker gärna tillbaka dit! Sedan gick vi mot hostelet där vi hade ett eget rum med delat badrum och det var prima! Efter vi lämnat väskorna ville vi ha lite frukost/lunch, och jag beställde varm choklad och fick in en liten kopp med smält choklad. Typ mörk choklad värmd i mikron, jag var ytterst förvirrad. Vi gick till en traditionell slovakisk restaurang och jag tog små piroger som var otroligt goda. Efteråt blev det drinkar på olika ställen och det var väldigt mysigt!
 
 
Dagen efter gick vi upp tidigt och gick mot ett frukostställe vid busstationen där jag beställde amerikanska pannkakor med bär och lönnsirap. Sedan var jag mätt och belåten och somnade direkt på bussen mot Budapest. I Budapest var det bara jag, Jess och Daniela. Vi kom fram, käkade en pizzaslice för typ 6 kronor, och begav oss mot metron som tog oss mot Thermal Bath i Budapest. Massa olika pooler och bastu och allt! Vi spenderade många timmar i poolen som var utomhus med 37-38 grader. I luften var det 24 grader och sol. Perfekt! Sedan tog vi vårt pick och pack och tog metron mot vårt hostel. Gick förbi ett stort pariserhjul som hette Budapest Eye och kom sedan till vårt hostel. Där visade det sig att det var en nattklubb under som skulle vara öppen under kvällen. Jaja! Vi fick gratis entré till festen i alla fall. Vi lämnade grejerna på rummet, återigen bara för oss tre och sedan delat badrum, och gick till en resaurang som en engelsk kvinna tipsade oss om på badet. Vi frågade servitören om vad som var typiskt ungerskt och fick svaret: Ankbröst med mandarinsås och ris samt gåslever med äpple och blåbärssylt. Jag var inte så sugen på gåslevern så jag tog ankbröst och det var himmelskt gott. Dani tog gåslevern så fick smaka och det var inte dumt faktiskt. Sedan tog vi två ungerska efterrätter som vi delade på och det var otroligt gott det med! Flera gånger under middagen tackade vi den snälla engelska kvinnan som tipsat oss! Sedan gick vi till nattklubben under vårt hostel och tog en drink och hängde där ett tag innan vi gick upp till rummet. Det var som att sova inne i en nattklubb för det var så högt, men trött som jag är så somnade jag på direkten ändå.
 
 
 
Torsdagen var sista dagen på vår lilla resa och vi följde upp ytterligare ett tips från den engelska kvinnan, ett kattkafé!!! Vi gick dit och åt vår frukost och klappade katterna. Åt den äckligaste paninin jag någonsin ätit men skulle inte byta bort det ändå för katterna var så söta. Vi var där ett bra tag och jag var i sjunde himlen. Därefter gick vi och kollade på presidentpalatset och sedan mot en restaurang. Sedan var det dags för efterrätt i värmen, 27 grader och jag ångrade mitt val av svarta jeans. Svettades som en gris. Vi tog varsin glass som de formade som rosor, så fina. Sedan knatade vi mot busstationen och 22.00 var vi hemma i Wien igen.
 
 
Fredagen bestod endast av att vila upp mig och kolla Netflix. Lördagen bestod däremot av klassisk konsert i en liten kyrka utanför stan, min rumskompis kompis spelade fiol och det var väldigt vackert. Jag var där med min rumskompis och tre av hennes kompisar som också bor i vårt hus. Sedan gick vi till ett hotell som hade Salsa-kväll. Lobbyn var full med medelålders människor som dansade salsa och jag kände bara njae... Men en kompis till Nikola, min rumskompis, var riktigt duktig på dansa och han lärde mig lite grann. Jag tror jag var på dansgolvet och dansade salsa 3-4 gånger, vilket är väldigt ovanligt för mig då jag inte gillar att dansa. Men detta var ju riktig dans, inte torr dans på en nattklubb som är det som jag har svårt för. Var väldigt glad att jag följde med och fick mersmak för salsa!
 
Salsa-gänget!
 
#1 - - Helen Nilsson:

Verkar som att du testar en hel del nya saker Gumman ;)
Underbart att läsa att du har det så bra!!
Fortsätt njuta i din (helt rätt tryck på) pyjamas ;) och ta hand om dig.
Kram!!

Upp