Första veckan i Wien

Idag är det söndag och allt i Wien är i princip stängt! Så här ligger jag i min säng och vilar upp mig, det har vart full rulle hela veckan och jag behövde verkligen denna söndagen för att ladda upp batterierna. Idag sov jag ut länge, och ja ni vet väl vad jag menar med "länge". Jag sov till 14.00. När jag vaknade upp var det bara jag hemma så jag lagade storkok på linsgryta med curry i min pyjamas som det lyder "GANGSTA NAPPER" på. Vilket passade mig idag. Och alla andra dagar förvisso. Sedan har jag legat i sängen och ätit min mat, kollat på film och städat lite. Dessutom bokade jag bussbiljetter för nästa veckas äventyr! Såg nämligen på mitt schema att jag inte hade en enda lektion nästa vecka, och vad ska jag hitta på här en hel vecka när alla andra går i skolan?? Sedan visade det sig att några andra tjejer från Erasmus-gruppen inte heller hade några lektioner, så på tisdag åker vi till Bratislava och sover där en natt, sedan vidare till Budapest för två dagar och en natt. Sen tillbaka till Wien igen på torsdag kväll. Perfekt också att jag bor nära busstationen här! Och vad kostade alla bussbiljetter? Så mycket som 317 svenska riksdaler. Som hittat!
 
Vad har hänt sedan sist då? Jo, i torsdags började dagen med att jag träffade min instutionella koordinator, och vi gick igenom mitt schema. Därefter var det en guidad tur genom campus följt av en "lektion" i Intercultural training, där vi delade med oss av klychéer från våra länder och om de var sanna eller inte. När det var min tur att berätta om en klyché från Sverige ville de fråga mer så jag fick berätta ytterligare en klyché och jag skämtade lite om hur vi svenskar tenderar att stå långt ifrån varandra vid busshållsplatser och hur det kan se lustigt ut och sedan kommer det upp en bild på några resenärer på en spårvagn där ingen sitter bredvid varandra utan alla sitter som på en linje, och läraren frågar oss vad vi kan tro oss veta från den bilden och jag säger att de kanske är svenskar och alla skrattade. Efter det hade de flesta lite mer koll på att jag var den svenska tjejen som inte kunde tyska, så nu har det blivit lite lättare på språkfronten! Direkt efter skolan åkte jag hem till min buddy (fadder) och träffade henne och hennes kompis. De var supersnälla verkligen och vi gick i Belvedere-trädgården och satte oss sedan vid en fontän och pratade i timmar.
 
I fredags var vi lediga så då passade vi på att åka och bada i Donau då det var 24 grader och sol. Det var jätteskönt i vattnet och det var superskoj! Dock dog min mobil på något konstigt vänster.. Men fem timmar senare kl.22.00 återuppstod den! Väldigt skönt eftersom jag helst inte vill lägga mina pengar på en ny mobil första veckan... Kvällen bestod därmed av Netflix-tittande och vänta på livstecken på mobilen. Men när den återuppstod läste jag i gruppchatten att alla andra stannade hemma också, så det kändes skönt.
 
Lördagen spenderades med några kompisar hemma hos Jess, där vi bakade en kaka som heter Donauwelle. Mycket god! Medan den stod i kylen och stelnade gick vi på en street festival på hennes gata med musik och loppis och det var supermysigt. Sedan tog vi kakan till en sjö någon minut bort bara och satt där med öl och käkade kakan. Medan de andra badade njöt jag av solen då det var 27 grader och låg i gräset. Därefter åkte vi direkt till campus där det var en rockfestival! Musiken var väldigt bra men det var lite obekvämt att sitta på gruset. Senare åkte vi på en hemmafest hos en av utbytesstudenterna från Tyskland och var hemma igen kl.03.00.
Från promenaden runt Belvedere
 
Upp