Vad hände med oktober?

Herregud vad tiden går fort? Hela oktober bara sprang förbi. Visserligen har jag känt mig hemma här sen dag 2 men tror att jag under oktober verkligen slappnade av och kände mig hemma och kunde känna att det var okej att stanna hemma ibland och ha min ensamtid. Jag är verkligen beroende av min ensamtid och har inga större problem med att flytta hit, bo själv och ibland också bara vara helt själv. Får inte jag min ensamtid så blir jag helt knas och det funkar helt enkelt inte för mig, och jag känner att jag i oktober fick landa lite i detta och känna glädjen med att vara själv igen och inte den stressen jag kunde känna i början. Det var ju ändå lite stress att dyka upp och skaffa vänner och göra planer osv. Måste också säga att jag har hittat så otroligt fina vänner här, vilket jag är superglad för det är ju ändå det som avgör om livet här blir bra. Så vi har hittat på mycket hörrni! Många biodejter, shoppingresor (var ju tvungen att visa IKEA's köttbullar), gått på opera, bestigit ett jäkla berg, partajat, ätit och fikat i mängder. Det har vart två händelserika månader sen jag kom hit, kommer knappt ihåg allt vi gjort. Passar därför på att slänga in lite bilder från mobilen som visar lite smått vad som har hänt här i Wien.
 
Här promenerade jag över floden för att komma till den stora parken som ligger ett stenkast från där jag bor.
 
Kom in i parken på något vänster genom ett litet snår som påminde mig om Hästhagen hemma i Vargön så kände mig hemma, men sen kom jag fram till detta lusthuset mitt i parken och sen var det inte lika mycket Vargön-feeling. En liten bit bort låg även en travbana! Fast inte trav, utan sånna hästar som man sitter på ryggen på och så springer dom snabbt.
 
Återigen på bron på vägen hem, och de där runda  byggnaderna där borta? De heter Gasometer, precis som min U-bahn heter, och bredvid dem bor jag!
 
Rättare sagt, här bor jag till höger! Jag bor på första våningen så min balkong är förmodligen där i mitten på första plan. Gillar ändå mitt läge, inte mitt i smeten utan mer ett industriområde nära naturen.
 
Här är jag och Anna på Museum Long Night, där i princip alla museum var gratis från 19-01.00 en lördagskväll, så jag och Anna var ute och kikade museum till klockan 01! Sonja hängde också på ett tag i början.
 
Glada brudar!
 
Spanar in lite konst.
 
Operan. Kan nog ha vart bland det häftigaste jag varit med om. Ljuskronan, rummet, inredningen, orkestern, musiken, sången. Det var så otroligt maffigt och jag uppskattade operan otroligt mycket.
 
Ser lite skev ut på denna bild och liknar Sid lite, men jag embracear det. IKEA ju! Dani var mån om att få svenska flaggan.
 
Hittade också en takterass i min byggnad! Här uppe var det minst 25 grader och jag sprang upp hit och tränade lite för kunde inte gå in i min lägenhet för städerskorna var där. Har jag sagt det förresten? Jag behöver inte städa inte för det gör någon åt mig! Lyx.
 
Här är jag och Dani på fest i ett annat hus där det bara är massa utbytesstudenter, jättehärligt! Tills det var en kille som hade missuppfattat lite så han var inte så glad på mig och Dani och en Jess kompis Melisza som vi träffade där var otroligt snälla och backade mig totalt. Då kände jag verkligen att jag har haft tur med vännerna här!
 
Halvvägs (inte ens det tyvärr) upp för Schneeberg där jag följde med några skandinaver för vi skulle vandra upp för detta berg! Aldrig vandrat så förut och det var nog bland det jobbigaste gjort. Men otroligt skönt att få prata svenska och norska igen. Lärde nämligen känna två svenskar i min byggnad och de bjöd med mig att vandra och det var faktiskt riktigt skoj!
 
Här är norskarna, tror inte jag såg deras ansikten förrän i toppstugan. Nej, skämt åtsido (eller?), de hade bra tempo.
 
Något suddig men ändå härlig bild från halloween! Joakim var här under halloween-veckan och vi gick all-in under allahelgonadagen. Kvällen innan var detta partajet och på själva dagen gick vi till Praterstern, där det finns en nöjespark och vi tog en tur i Hotel Psycho, och det kan vara det läskigaste någonsin. Det var som att åka i sagoslottet men bara massa skräck och det var becksvart. Såg inte ett dugg. Jag var bakis och vi åkte baklänges i becksvart mörker, vi snurrade och det var jumpscares.. Ibland blev jag så rädd att jag trodde att jag skulle spy. Men det var riktigt fräckt och coolt ändå! Efter det såg vi IT på bio. En riktig halloween!
 
Joakim kom hit i slutet av oktober och vi gick till Belvedere, mitt absoluta favoritställe i Wien och denna gånger gick vi även in i museumen. Detta var min favoritmålning.
 
Inifrån Belvedere med utsikt över en del av trädgården. Förstår ni varför detta är mitt favvoställe?
 
Sedan åkte jag och Joakim till Schönbrunn, också fett coolt ställe, och gick på zoo! Joakim var eld och lågor. Jag och Anja har redan vart där så trodde jag inte skulle få se så mycket nytt men såg ett par andra djur jag missade sist gång och vissa djur var mer aktiva denna gången.
 
Kan ha blivit världens längsta inlägg nu, men tack oktober för detta!
 
Upp