Vienna

Idag är redan tredje dagen i Wien och jag är så kär i staden. Det är så fint här! Massvis med gamla byggnader med fina detaljer och gamla kyrkor, museum och palats. Tror verkligen att jag kommer trivas här! Och campuset är så modernt och coolt. Det roligaste är dock att i matsalen (mensa kallas det här..) finns det tallrikar med mat i ett glasskåp så man kan kolla på maten och se om det är något att ha. Ser så roligt ut, oftast brukar det vara priser och tavlor i sådana skåp men på FH Campus Wien är det tallrikar och skålar med dagens mat.
 
Resan hit började i måndags, Joakim körde mig till Örebro flygplats och Sigge satt med i knät och väntade till sista sekund innan jag var tvungen att gå. Flygresan till Köpenhamn tog en timme och det gick smidigt. Väl i Köpenhamn var det en väntetid på tre timmar, men det gick fort för jag satt och läste Veckorevyn och åt lite käk. Sedan boardade jag flyget till Wien och jag somnade innan vi hann komma upp i luften, så jag sov igenom starten och sov 45 minuter och vaknade mitt i luften halvvägs till Wien! Skönt. Väl framme i Wien kom min väska väldigt tidigt i bagageuthämtningen och jag hann med en buss som tog mig nästan hela vägen till mitt nya hem! Jag fick vänta en liten stund innan kontoret öppnade så jag kunde hämta mina nycklar, men det var helt lugnt för det var såå varmt och det var rätt tungt med all packning så jag stannade på vägen och vilade mig en stund. Sen fick jag nycklarna och de visade mig direkt till mitt rum, där jag träffade min ena rumskamrat som sedan visade vägen till närmsta mataffär. Kollade lite Netflix och packade upp min resväska.
 
På tisdagen var första dagen i skolan för introduktionen! Det var mest information om viktiga saker och papper och vi fick våra Campus ID's. Jag och i princip alla från Erasmus-gruppen stannade kvar i skolan fram till 17.30, då vi möttes i entrén för att tillsammans åka till en Heurigen, en traditionell Österrikisk restaurang. Skolan betalade för allt och det var riktigt gott! Lite synd är det dock att det är bara jag och tre till som inte kan tyska, sen är det typ 25 stycken som är från Tyskland, Schweiz, Belgien och Luxembourg och de pratar mest tyska. Ibland glömmer de bort att jag inte kan tyska, men det funkar rätt bra ändå. Jag har verkligen fått bli mer framåt och börja konversationen för att påminna dem om att jag bara pratar engelska! Tisdagen var en väldigt lång dag, men det var väldigt roligt. Efter middagen tog jag sällskap med tre tjejer hem och vi hoppade av i centrum och kollade på en känd kyrka vid Stephansplatz när det var mörkt, och det var riktigt fint! Tanken var att vi bara skulle kolla på kyrkan och sedan åka hem, men vi fortsatte gå till Hofburg där det var massa museum och gamla byggnader och det var riktigt fräckt, vi stod mest och snurrade runt för det var fint verkligen överallt åt alla håll. Runt 23 gick vi mot U-bahn och hoppade på våra tunnelbanor hem. Tunnelbanan här går fort, ofta och det är sjukt smidigt. Verkligen inga problem att byta 3 gånger om man behöver det för det går så smidigt ändå, men till skolan behöver jag bara byta en gång och till stan är det direkt! När jag kom hem pratade jag mycket med min andra rumskamrat, som var jättetrevlig och det slutade med att vi satt i hennes säng och pratade till klockan var halv ett.
 
Idag samlades vi utanför ett kontor för att registrera oss som boende i Wien, vilket man måste göra inom tre dagar efter man flyttat hit. Det gick smidigt men vi var så många så jag och en annan tjej orkade inte vänta på hela gruppen att bli färdiga så vi fortsatte till nästa sak på schemat själva. Tågkort för hela vistelsen här! Efter vi hade fixat våra kort satte vi oss på ett mysigt café och pratade. Sedan gick vi till en vegansk restaurang och åt lunch innan vi mötte upp resten av gruppen för en guidad tur i stan. Vilket för övrigt var den bästa guidade turen jag någonsin vart på! Guiden var så käck. Någon av de tyska studenterna hade sagt till henne att hon behövde prata engelska för jag var från Sverige och inte kunde tyska och några andra inte kunde tyska heller. Så när hon presenterade sig sa hon "My name is Helga, a Swedish name" och så kollade hon på mig och log och sen fortsatte hon och höll upp sin guide-legitimation "and I have the licence to guide". Under turen pratade hon om Sverige lite då och då och kom hela tiden ihåg att det var jag som var från Sverige, så det var rätt skoj! Hon nämnde att Sverige hjälpte Österrike och människorna i Wien väldigt mycket efter andra världskriget, främst genom Rädda barnen, och därmed döptes ett torg i Wien till Schwedenplatz som tack. Fräckt! Efter den guidade turen gick jag och några andra utbytesstudenter till ett traditionellt café i närheten som var väldigt populärt som guiden rekommenderade. Vi tänkte sitta ute men det började regna, och det var en jättelång kö till att få komma in till cafét för det var så populärt. Men vår servitör fixade oss ett bord därinne ändå och vi gick förbi den långa kön och fick ett jättefint bord nära ett piano där det satt en gammal man och spelade jättefin musik.
 
Än så länge trivs jag här, men jag funderar på att ta en kurs i tyska för de pratar tyska hela tiden hehe.. De berättade för mig att i Tyskland börjar de inte läsa engelska förrän i gymnasiet? Så vissa är inte jättebekväma med att prata engelska med mig, men jag är envis och vi lyckas ändå kommunicera på någon konstig mix mellan tyska och engelska.
 
 
#1 - - Klara:

Haha, asså tysktalande och deras älskade tyska! 😂 Oavsett var man är så byter de inte gärna ut sin tyska mot engelska, men det är bara att hålla ut! Fortsätt prata engelska och påminna att du inte förstår vad dem säger så blir det bättre ska du se 😘. Om inte, så kan du iaf tänka att jag förstår dig till 100%, haha 😘.
Ha det super!
Kramar klaris

Upp