Internet och våldtäkt.

Jag vet inte riktigt vad jag ska skriva. Jag har så många tankar som virvlar runt i mitt huvud. Men nu känner jag att nu ska det ut. En del utav det i alla fall. Det är så många saker på internet, och i vardagen dessutom, som stör mig. Jag försöker förstå hur vissa personer tänker och jag kan verkligen inte komma underfund med dessa människor. En äldre kvinna som kommenterar bilden nedan i stil med "Det är inte bara kläderna som är viktigt vid våldtäkt. Hur dumma är ni?". Jadu, cred till dig som förstår att det finns mer till våldtäkt än hur kvinnor klär sig. Hur en kvinna klär sig skall dock inte spela någon roll, men nu uppmärksammas detta ändå och det är ett problem. Bra att denna äldre kvinnan påpekar att det finns andra aspekter som är viktiga när det kommer till våldtäkt. Men kommentaren "hur dumma är ni?" förstår jag inte relevansen med. Denna bilden tar upp en grej, att en kvinna inte ber om det för att hon inte har på sig någonting på överkroppen. Ja, det är det bilden tar upp. Ett problem i dagens samhälle. Men är vi då dumma för att vi uppmärksammar något vi tycker är fel? Att vi uppmärksammar endast en del utav problematiken kring våldtäkt i en bild? Om jag får säga det själv skulle inte alla problem kring våldtäkt få plats i en och samma bild där man försöker betona offrens rättigheter. Är vi dumma? Jag vägrar att tro att alla kan vara så dumma att man inte inser att det finns fler aspekter än klädsel när det kommer till våldtäkt. Och jag förstår heller inte varför en människa skall poängtera detta, att folk är dumma. Jag blir bara så trött när folk trycker ner varandra såhär. Och det som chockerade mig mest från början var att det var en äldre människa. Det mesta näthatet jag har kommit i kontakt med har inte varit äldre damer eller herrar. Jag har alltid haft uppfattningen att äldre har mer kunskap och är mognare. Men nu har jag sett bevis på att så inte är fallet. Äldre människor kan vara precis lika jävliga och omogna som tonåringar. 
 
Även det faktum att någons kommentar som lyder "I don't think she gonna get raped with those pubes sticking out." fick mer likes än kommentaren som lyder "Nobody should get raped" säger en del. Seriöst? Lite pubeshår sticker fram. Det är hår. Inget som vi borde skämmas för. Ska det få mer uppmärksamhet än en rationell kommentar som menar väl? Och snälla. Att ingen kommer vilja våldta en tjej med pubeshår har jag svårt att tro på. Ge mig en undersökning över hur mycket pubeshår alla offer för våldtäkt har haft mellan benen under en viss tidsperiod så har ni ett argument. Om man inte blir avskräckt av ett offer som skriker NEJ och gör motstånd så är det ju självklart väldigt troligt att man avskräcks av pubeshår. För det är ju det värsta som kan hända. Och pubeshår är naturligt. Man väljer själv om man vill raka eller inte. Och jag förstår inte varför det har blivit en grej att det kvinnliga könet inte ska ha något hår under armarna, mellan benen eller på benen. Är det okvinnligt? Läste häromdagen i min filosofibok om just kvinnligt och manligt. Definitionen av kvinnligt är: bröst och kön. Står ingenting om könshår där. Meningen av kvinnligt har kommit till att förändras och det är förnedrande. Är inte jag kvinnlig om jag har pubeshår? Och eftersom det är så tabu att prata om det så säger jag det nu. Jag har i skrivande stund pubeshår (men tur för mig för då vill ingen våldta mig? eller? - ja, detta är sarkasm.) men jag har också mens (oh my god, mens). Mens är väl något som definerar mig som kvinna? Skulle jag vilja säga. Men too bad for me, för jag har pubeshår och är inte kvinnlig! Men vad är jag då? Något som är så naturligt som hår gör mig till okvinnlig och äcklig, som vissa påstår. Ja, det var ju tråkigt. För de är ju bara några harmlösa hårstrån som råkar befinna sig på min vagina för att skydda. Annars hade väl det inte varit någon idé för evolutionen att ha kvar hår om de inte fyller någon funktion?
 
Sedan måste jag säga, att när man går igenom kommentarsfältet ser man en hel del bra kommentarer också. Men under läsandets gång går faith in humanity lite upp och ner.
 
STFU, Conservatives tumblr page
Annat | |
Upp