Irriterad...

Såg ett inlägg på Facebook nyss, ett inlägg som tog upp statistik på sexuellt våld mot kvinnor just (då det är 98% av våldtäkterna som begås av män) och att det är bevis på att feminism behövs och vi inte alls lever i ett jämställt samhälle som vissa tror. Sanningen är att vi inte är jämställda. Det kan vi se i vårt vardagliga liv, på våra lönepapper, i fängelsen och vi kan se det genom statistik. Det är fakta, vi är inte jämställda i Sverige, det är så det är. Men åter till inlägget... Då påbörjas en diskussion där en person ifrågasätter varför skribenten inte skrev om kvinnors våld mot män/kvinnor istället, och påpekar att inlägget är totalt onödigt. Hen (använder hen för att det egentligen inte spelar roll vilket kön denne personer har, inte sant?) som kommenterade skriver även att skribenten för inlägget istället borde "lyfta på arslet och kanske försöka göra någon åt det istället för att sitta på Facebook och skriva". Hen tillägger även "Haha jag tar inte illa upp av det här då jag inte kunde bry mig mindre". Kände bara att jag blev irriterad när jag läste detta och behöver ventilera mig.
 
För det första, kvinnor våldtar (eller utövar övrigt våld) inte samma utsträckning som män. Vi har normer som man föds in i beroende på vilket kön man har. Pojkar tenderar att vara mer våldsamma och vi andra accepterar detta, för att det är ju små pojkar är! Herregud, låt pojkarna leka med pinnar och låtsaspistoler och ge dockor och små plastugnar till flickorna, det är väl ingen fara med det? Jo, jag skulle vilja säga att det är det. Redan i så tidig ålder formas barnen av de normerna och vi står bredvid och säger att det är okej. Men det är det inte. Det är diskriminerande och bådar inte gott för dem när de växer upp och statistiken visar att det är majoriteten män som våldtar och majoriteten män som sitter i fängelse. Riktigt tråkigt att det ska vara så. Tråkigt att sånt ska hända också. Men på grund av detta så ser jag inget konstigt med att skribenten för inlägget skrev om just mäns våld mot kvinnor, för det är ju faktiskt män som står för majoriteten av sexualbrott. Och nej, det är inte okej att kvinnor våldtar och är våldsamma. Det är precis lika illa. Men det som vill komma fram här är att det är majoriteten män. Vi hade fortfarande haft den här samhällsdebatten om det hade varit omvända roller. Inget illa menat mot män, jag framför bara fakta. Och genom det menar jag inte på att ni är svin. Det är ni inte. Det är bara bevisat att mest män våldtar. Tillägger även att hen som kommenterade på inlägget skrev "Och jag tyckte denna status var sjukt onödig då den går ut på att peka ut att vi män är så mycket värre än er kvinnor vilket enligt mig inte stämmer någonstans." Njae. Statusen går ut på att belysa att feminism behövs och det inte är jämställdt i Sverige idag. Och nej, män är inte 'mycket värre än oss kvinnor', män begår bara mer våldsbrott, and that is a fact. Genom att poängtera dessa faktan och statistik, smutskastar varken jag eller skribenten till inlägget på FB männen i Sverige. Det ser jag ingen logik med. Kvinnor gör lika dåliga saker som män, bara inte i lika utsträckning och inget är okej. Men det jag vill komma fram till är att jag vill inte smutskasta män, jag hatar inte män, jag skyller inte på män (tror absolut inte att det ligger i männens natur, tror att det finns en annan anledning bakom. Bland annat normer vid tidig ålder.) utan jag påpekar en brist i vårt system. I vårt levnadssätt. I vårt samhälle. Vi är inte jämställda, och det här är ett exempel på det. Och förresten blir jag bara så trött när folk tror att man bara hatar män och kvinnors våld betyder ingenting när man påpekar statistik över män som våldtar.
 
För det andra, så är det inte så lätt att "lyfta på arslet och göra något själv" när det kommer till ojämställdhet i vårt land. Jo men visst, jag, lilla Hanna på 161 tappra centimeter från lilla Vargön ska ställa mig upp och skrika så att alla hör "FEMINISMEN BEHÖVS, SLUTA VÅLDTA, BLI JÄMSTÄLLDA NU DÅ KÄRA INVÅNARE AV SVERIGE". Alla har olika åsikter, alla håller inte med mig, vissa kommer att ignorera mig, vissa kommer tro att jag är galen, vissa kommer klanka ner på mitt utseende istället för det jag säger, vissa kommer tycka att det jag gör och säger är "sjukt onödigt". Det är ett helt land. Ett helt samhälle. Och faktiskt, genom ett inlägg på Facebook så gör man någonting. Man bidrar och försöker hjälpa vårt land. Man visar sitt missnöje med vårt samhälle, visar att en ändring behöver ske snarast. Det finns många människor på Facebook, det är ett sätt att nå en bredare publik, snabbt och lätt. Politiker och deras partier kommer upp som reklam och även företag. Om politiker försöker få väljare genom Facebook ser jag inget konstigt med att man försöker göra något åt vårt samhälle som privatperson heller. Att publicera sådant på sociala medier är faktiskt att göra någonting. Jag har verkligen inte många läsare på min blogg. Men jag visar mitt missnöje. Jag påpekar att det är fel att vi inte är jämställda. Jag försöker. 
 
Nu har jag ventilerat mig en aning här. Och det känns bättre. Men jag hade mått ännu bättre om vårt samhälle hade varit jämställdt.
Annat | |
Upp